Een eerste indruk maak je maar een keer! Zorg dat deze dus positief is. De basiszaken zijn van belang om een goede eerste indruk neer te zetten. Daarna komen andere zaken aan de orde welke iets lastiger uit te voeren zijn zoals: actief luisteren, oogcontact maken en goed vragen stellen (interesse tonen).
Onze top 10 tips voor een goede eerste indruk tijdens je sollicitatiegesprek:
1. Kom op tijd
Goed uit te voeren. Maar vaak gaat de tijd snel en opeens heb je stress. Zeer ongemakkelijk als je zwetend binnenkomt omdat je moest rennen voor de trein.
2. Kleed je passend
Advocatenkantoor is heel anders dan een startup. Kleed je passend. Weet je de dresscode (cultuur niet)? Dan is de regel: kleed je altijd netjes (jasje dasje).
3. Een verzorgd uiterlijk
Zou bij puntje 2 kunnen horen maar is net wat anders. Een pak aan en niet geschoren? Is nog steeds een min-etje achter je naam.
4. De kracht van de glimlach
Wetenschappelijke studies naar de effecten van de glimlach:
72% zien anderen die vaak lachen als zelfverzekerd en succesvol.
86% van de mensen praten sneller tegen een vreemde wanner deze lacht.
Mensen die veel lachen promoveren gemiddeld 12% sneller.
De kern is dat een glimlach een positieve werking heeft wanneer deze oprecht is. Let op: echt is. Dus probeer het niet teveel te faken of te overdrijven, dit werkt vaak weer averechts.
5. Een goede handdruk
Lijkt zo simpel maar je kan best wat aflezen aan een handdruk. Een aantal tips voor een goede indruk:
Tip 1: handoriëntatie
De beste manier is je hand recht uitsteken met aangesloten vingers. Niet: een open of gesloten hand uitsteken.
Tip 2: knijpkracht
Geef vijf mensen een hand en ze knijpen allemaal anders. Het is de kunst je knijpkracht af te stemmen op de persoon voor je. Bij een beer van een kerel knijp je steviger en bij een klein (oud) vrouwtje wat zachter.
Tip 3: knijpduur
Als je te kort knijpt, kan dat een nerveuze en contactschuwe indruk maken. Als je te lang vasthoudt, kan dat dominant overkomen. Ook hier geldt weer dat de beste knijpduur in balans is met de ander.
6. Maak oogcontact
Bij de eerste kennismaking houd voortdurend oogcontact tijdens deze kennismakingsfase met je gesprekspartner. Als je dit niet doet dan kun je onzeker, oneerlijk of zelfs arrogant overkomen.
7. Toon belangstelling in de persoon (interviewer)
Hoe lang werkt u zelf al hier?
Hoe zou u zelf de cultuur binnen de organisatie omschrijven?
Stel ik heb net samen met u mijn arbeidscontract getekend, wat zijn de twee belangrijkste tips die u mij zou geven?
8. Luister actief
Gekruiste armen geven een gesloten indruk. Daarom worden gekruiste armen vaak als een symbool van onzekerheid, onbetrouwbaarheid of een gebrek aan interesse geïnterpreteerd. Dit wil je uiteraard vermijden.
Creëer een open houding en kijk de persoon aan (oogcontact) als hij of zij een vraag stelt of iets aan het vertellen is. Knik af en toe ‘ja’ als een bevestiging dat je de andere persoon je begrijpt en dus actief luistert. Maak eventueel notities (van belangrijke punten of zaken waar je na een uitleg een vraag over wil stellen).
9. Bereid je goed voor
Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je alles weet over de organisatie, de gespekspartner en de functie. Klinkt simpel en logisch. In praktijk wordt dit niet of slecht gedaan. Dus profiteer van dit gegeven en bereid je voor.
10. Wees positief
Praat niet negatief over een vorige werkgever. Straal positiviteit uit en spreek dit ook uit.